بازاريابي تلفني چيست؟بازاريابي تلفني شيوهاي از بازاريابي سر راست است كه در آن فروشنده با مشتريان احتمالي خود تماس تلفني برپا ميكند و به ارائه توضيحاتي درباره محصولات يا خدماتي كه ارائه ميدهد ميپردازد و در نهايت از مشتري تقاضاي خريد ميكند كه به فروش تلفني ميانجامد.
بنابراين در اين روش مشتري، فروشنده را نميشناسد و حفظ ارتباطي كه پايدار ميشود به فروشنده وابستگي دارد، اگر بازارياب تلفني بداند اصول صحيح بازاريابي تلفني چيست؟ و آن را به شغل ببندد مشتري ميتواند با او بستگي برپا كند و به خريد كالا و خدمات بازارياب گرايش پيدا كند.
اين نوشتار را نيز بخوانيد. آيا سوداگري من نياز به بازاريابي ديجيتال دارد؟ (به همراه فايل صوتي)چرا يادگيري اصول صحيح بازاريابي تلفني مهم است؟اهميت يادگيري اصول صحيح بازاريابي تلفني در آنجايي است كه اين اصول در مناطق جغرافيايي، كشورها و فرهنگهاي گوناگون متفاوت است. ما بايد به اندازهاي با بستر فرهنگي آن منطقهاي كه قصد بازاريابي داريم آشنا باشيم. اين هشدار باعث ميشود كه طبق اصول بازاريابي آن دانش قبل برويم و در ارتباط كارساز با مشتريان موفق عمل كنيم.
اصول صحيح بازاريابي تلفني چيست؟اصول صحيح بازاريابي تلفني چيست؟اصل اول:هدف شما بايد مشخص و ترجيحا مكتوب باشد. توجه داشته باشيد كه بازاريابي تلفني نوعي مذاكره است و شما بايد كاملا آمادگي هرگونه سوال و جوابي را داشته باشيد. اگر منظور شما مشخص باشد ميتوانيد براي پاسخهاي احتمالي طرف مقابل، خويش را حاضر كنيد.
اصل دوم:كنار تلفن خود، كاغذ و قلم داشته باشيد. چه بسا بيچارگي به نتبرداري از صحبتهاي مشتري داشته باشيد و يا شايد لازم باشد آدرسي را يادداشت كنيد. نبايد مشتري را منتظر نگه داريد. بايد سريع باشيد.
اصل سوم:در بازاريابي تلفني درست است كه شما توانايي ارتباط چشمي و زبان تن را از دست ميدهيد اما صدا و لحن گفتمان كه از شما گرفته نشده است. توان خود را در شوق و هيجان و لحن مثبت و پرانرژي خود نشانه دهيد.
اصل چهارم:متني از آنچه قرار است بگوييد به چهره كتبي داشته باشيد. در اين متن شما بايد به ويژگيهاي محصول اشاره كنيد. البته پروا داشته باشيد كه نبايد آن را روخواني كنيد بلكه بايد به صورت حرفهاي و جذاب آن را بازگو كنيد.
اصل پنجم:بدن شما در حالت ايستاده آدرنالين اكثريت تراوش ميكند كه مايه چيرگي بيشتر شما نسبت به حالت نشسته ميشود. پس بايستيد و گفتگو كنيد.
اصل ششم:لطفا از حاشيه رفتن و صحبت در ارتباط با همهچيز خودداري كنيد. مشتري شما به اندازه كافي وقت ندارد. تنها نكات ترغيبكننده را يادآور شويد.
اصول فروش تلفني |
اصل هفتم:ابتدا به شناسايي خود و شركت خويش بپردازيد. سپس به سراغ موضوع اصلي برويد و مزايا را بازگو كنيد. در پايان با اخذ وقت ملاقات حضوري تبادل نظر را به پسين برسانيد.
اصل هشتم:حفظ تعامل با بيننده زياد مهم است. اسم بيننده خويش را بپرسيد و در طول مكالمه نامش را خطاب كنيد و او را به گفتوگو ترغيب نماييد.
اصل نهم:قدردان مشتري باشيد و قدرداني خود را نشان دهيد. شما مهمترين دارايي فرد يعني موعد او را گرفتهايد بعد بايد سپاسگذار باشيد. سپاسداري اعتمادسازي به دنبال دارد و اعتمادسازي كاميابي شما را.
اصل دهم:هميشه شنيدهايم كه يكي از بهترين معلمها تجربه است. موفقيتها و شكستهايتان را ارزيابي كنيد و خويش را از نوبسازيد. تسليم نشويد.
در بازاريابي تلفني چه بگوييد؟در بازاريابي تلفني چه بگوييد؟فروش تلفني نقدها و چالشهاي بسيار زيادي به پيگيري دارد اما با شناخت كافي از محصولات و خدمات خود، تمرين گفتمان و البته راهنمايي درست مشتريان ميتوانيد در تيم بازاريابي خويش موفق عمل كنيد.
به جاي پرحرفي، سوالات كوتاه و هدفمند بپرسيد.مختصر و سودمند مزاياي فرآورده خويش را براي مشتري روشنگري دهيد. مزاياي گفته شده بايد طبق نيازهاي مخاطب شما باشد.با داشتن اطلاعات كامل درباره محصول و يا خدمات خود، به پرسشهاي مخاطبان خويش به صورت كامل و جامع جواب دهيد.لازم نيست زياد سنگين و ادبي صحبت كنيد! درست است كه بايد به جستار خويش چيرگي داشته باشيد ولي استفاده بيمورد از لغات فني بيمورد است.در پايان مزاكرهي فروش تلفني يك جمعبندي صحيح داشته باشيد.اين مقاله را نيز بخوانيد. افزايش فروش با كشف نيازهاي پنهان مشتريآيا بازاريابي تلفني با فروش تلفني متفاوت است؟در اصل خير تفاوتي ندارند اما عدهاي معتقدند كه فروش تلفني فقط براي اطلاعرساني و فروش محصولات و خدمات است اما بازاريابي تلفني ميتواند براي نظرسنجي از مشتريان، ارزيابي بازارها، نزديكتر كردن رابطه كسب و كار با مشتريان و حتي مديريت پيوستگي با مشتري كاربرد داشته باشد.
اشتباهات بازاريابي تلفني كه همه زحمات شما را به باد ميدهداگر از محصولات خود آگاهانيدن كامل نداشته باشيد نميتوانيد دربايستن مشتري را سريع تشخيص دهيد و راهحل خويش را ارائه دهيد.
بازارياب حرفهاي به تعقيب فروش تحميلي نيست و به جاي آنكه مدام دربارهي مزاياي محصولات و خدمات خويش صحبت كند، درباره بنيادي كه باره توجه مصرفكنندگان است گفتگو ميكند و پيشنهادات خود را ارائه ميدهد.
در شرايطي كه شخصي به شما و محصولاتتان اعتماد كرده است ولي خريد نميكند بايد اين مسئله را تعقيب كنيد. براي اينكه بخت خود را در فروش تلفني خويش بالا ببريد بايد بدست تلفن او را از خوشنودي ساير مشتريان مطلع كنيد.